Kategorie
IATF 16949 ISO 9001 System zarządzania jakością

Udokumentowane informacje – wymagania w systemie zarządzania jakością

Organizacje certyfikowane na zgodność z ISO 9001 na pewno znają bardzo dobrze wymagania punktu 7.5 „Udokumentowane informacje”. Stanowi on bowiem kwintesencję wymagań dotyczących zarządzania dokumentacją. Natomiast organizacje certyfikowane na zgodność ze standardem IATF 16949 dodatkowo muszą spełnić rozszerzone wymagania wspomnianego punktu. Co to jest udokumentowana informacja? Udokumentowana informacja to informacja, czyli jej treść oraz jej […]

Kategorie
IATF 16949 ISO 9001 System zarządzania jakością Zarządzanie jakością

Wymagania prawne i regulacyjne w IATF 16949:2016

Ostatnio trochę więcej uwagi poświęciłam na wymagania prawne i regulacyjne w ramach zapewnienia zgodności z wymaganiami prawnymi i bezpieczeństwem wyrobu. Jest to powiązane m.in. z zapewnieniem tzw. integralności produktu w motoryzacji. Zapewne, jeśli teraz wspomnę o funkcji PSCR – ang. Product Safety and Conformity Representative, osoby pracujące z takimi OEM jak VW, Mercedes, BMW czy […]

Kategorie
IATF 16949 System zarządzania jakością

Top 10 małych niezgodności na audycie IATF 16949 w 2021 roku

W poprzednim artykule prezentowałam „Top 10 krytycznych niezgodności na audycie IATF 16949 w 2021 roku”. Ale jak wiemy zgodnie z „Wytycznymi do certyfikacji na zgodność ze standardem IATF 16949. Zasady uzyskania i utrzymania uprawnień IATF” niezgodności dzielą się na krytyczne i małe. A zatem jakie małe niezgodności dominowały w roku 2021? Mała niezgodność na audycie […]

Kategorie
IATF 16949 System zarządzania jakością

Top 10 krytycznych niezgodności na audycie IATF 16949 w 2021 roku

Organizacje w branży motoryzacyjnej powinny być audytowane przez audytorów zewnętrznych tj. trzeciej strony w celu utrzymania certyfikacji systemu zarządzania jakością zgodnie z ISO 9001 i IATF 16949. (Więcej informacji o audytowaniu znajdziesz w artykule tutaj.) Każdego roku na całym świecie obserwuje się pewne dominujące niezgodności. A jakie top 10 krytyczne niezgodności, potocznie nazywane dużymi, dominowały […]

Kategorie
IATF 16949 System zarządzania jakością

Łańcuch dostaw – jakie wymagania należy przekazać dostawcom zewnętrznym?

Organizacja certyfikowana na zgodność z ISO 9001:2015 oraz IATF 16949:2016 ma do spełnienia konkretne wymagania dla zarządzania łańcuchem dostaw. Wymagania te dotyczą między innymi kryteriów oceny, wyboru, monitorowania efektów działania, czy ponownej oceny zewnętrznych dostawców. Dodatkowo dochodzą wymagania obejmujące łańcuch dostaw dotyczące informacji dla zewnętrznych dostawców. Dlatego teraz chciałabym Ci o nich napisać. Zarządzanie łańcuchem […]

Kategorie
IATF 16949 System zarządzania jakością Zarządzanie jakością

Satysfakcja klienta – fundament systemu zarządzania jakością

Zadowolenie klienta jest niezbędne dla sukcesu organizacji. Uważa się je za kluczowy wskaźnik monitorowania organizacji. W systemie zarządzania jakością według IATF 16949 satysfakcja klienta ma bardzo wysoki priorytet. Zatem jak nią zarządzać? Odpowiedź znajdziesz poniżej. Satysfakcja klienta – skąd pochodzi? Jedną z zasad filozofii Total Quality Management jest orientacja na klienta. Oznacza ona, że podstawowym […]

Kategorie
IATF 16949 System zarządzania jakością

Specyficzne wymagania klienta – co to jest?

Motoryzacja jest wymagającą branżą: należy zapewnić „wysoką” jakość produktów przy ich terminowej dostawie będąc ukierunkowanym na ciągłe doskonalenie oraz minimalizację błędów i strat w całym łańcuchu dostaw. Wszystko po to, by zapewnić wysoką konkurencyjność. Dlatego, by móc sprostać wymaganiom, producenci samochodów wymagają od swoich dostawców spełnienia wymagań standardu IATF 16949. Ale czy to koniec wymagań? […]

Kategorie
IATF 16949 System zarządzania jakością

Kluczowe metody jakości – czemu są tak ważne?

Organizacje skupione w motoryzacyjnym łańcuchu dostaw są zobowiązane do certyfikacji swojego systemu zarządzania jakością na zgodność z wymaganiami IATF 16949. Oczywiście należy mieć świadomość, że sam standard to nie jedyne wymagania, jakie należy wdrożyć w organizacji. Obok niego występują m.in. specyficzne wymagania klienta tzw. CSR (ang. customer specific requirements) oraz kluczowe metody jakości – de […]

Kategorie
IATF 16949 System zarządzania jakością Zarządzanie jakością

Reklamacja klienta – co musimy zrobić?

Jako organizacja certyfikowana na zgodność systemu zarządzania jakością według ISO 9001:2015 oraz IATF 16949:2016 mamy pewne zobowiązania wobec klienta. Przede wszystkim jesteśmy zobowiązani dostarczać klientowi nasze wyroby i usługi zgodnie z wymaganiami. Jednakże czasem pomimo naszych starań spełnienia wymagań powstaje wyrób lub usługa niezgodna i jest reklamacja klienta. Co wtedy należy zrobić? Reklamacja klienta – […]

Kategorie
Zarządzanie Zarządzanie jakością

Balanced scorecard –narzędzie zarządzania strategicznego w służbie jakości

Na wstępie chciałabym nadmienić, że inspiracją dla tego artykułu była moja społeczność w Social Media. W opublikowanej przeze mnie ankiecie w LinkedIn na temat priorytetów dla systemu zarządzania jakością ankietowani wyraźnie wskazali, że ustalanie celów dla monitorowania stanowi zadanie numer 1. W odpowiedzi na Wasze potrzeby chciałabym zaprezentować Wam pewne całkiem stare już narzędzie pochodzące […]